Page 31 - Sisäänrakennettu tarina - INLOOK 1967–2017
P. 31
on myöhempien laajennusten myötä jo purettu. Yhtiö teki myös lentoaseman päähallin sivuseinät Lock-profiileilla sekä toteutti lento- aseman ravintolan katon ja portaikon.
Lentoasema oli taloudellisesti ratkaisevan tärkeä urakka yhtiölle. Työn piti olla myös huippulaatua, pienintäkään virhettä ei hyväksytty. Kun työssä onnistuttiin, avasi se töitä jatkuvassa kasvussa olevalle lentoasemalle jatkossakin. Tärkeä osuus onnistumisessa oli materiaali- toimittaja Nokia Alumiinilla.
Uusi terminaalirakennus vihittiin käyttöön vuonna 1969. E. Hiltunen ky pääsi mukaan myös Oulun lentoaseman uuden matkustajaterminaalin rakentamiseen vuonna 1973.
Lentoaseman rakennustyö oli mittava urakka, josta ei selvitty ilman tilapäisen työvoiman palkkaamista. Sisäkattoasennuksen osaajia ei ollut työmarkkinoilla tarjolla, joten työmaalle jouduttiin palkkaa- maan miehiä, joiden tiedettiin tai joiden oli ainakin kuultu osaavan hommansa. Joskus arvio osui oikeaan, ei kuitenkaan aina. Parhaat tekijät palkattiin taloon pysyvästi.
Erkki Hiltunen sanoo, että jo tuolloin kävi ilmi, että pystyäkseen toimimaan laadukkaasti ja tehokkaasti yrityksen piti itse huolehtia asentajakoulutuksesta. Niin se onkin tehnyt koko historiansa ajan. Tästä on hyötynyt paitsi yhtiö itse, myös sen kilpailijat.
Yhtiössä laskettiin, että uuden sisäkattoasentajan kouluttaminen osaavaksi ammattimieheksi vie kaksi vuotta. Puolen vuoden jälkeen tulokas pystyy ansaitsemaan palkkansa. Hintojen tuli olla sellaiset, että koulutuskustannukset saatiin katettua.
Tekijöitä tarvittiin tasaisesti lisää, sillä 1960-luvun lopussa ja 1970-luvun alussa sisäkattojen ja erilaisten järjestelmien kysyntä kasvoi tasaisesti. Eurooppalaiset valmistajat tarjosivat yhä enemmän mate- riaalivaihtoehtoja.
Markkina oli auki kasvulle. ■
31