Page 30 - Sisäänrakennettu tarina - INLOOK 1967–2017
P. 30

                                30
kuitenkin hyvin epävarmalta, sillä vuonna 1969 Rakennustoimisto Arvonen meni vararikkoon. Kamelin selän katkaisi vuonna 1967 tehty 31 prosentin devalvaatio. Arvosella oli siinä vaiheessa yritysluototuk- sessa harvinaisia ulkomaanlainoja.
Arvosen kaatuminen uhkasi myös juuri toimintansa käyntiin saaneen E. Hiltunen ky:n olemassaoloa. Tässä vaiheessa hieman vielä keskeneräinen työ koitui sen pelastukseksi, sillä Pohjola tuli yrityksen tueksi.
Toimitalon rakennustyöt piti saada vietyä loppuun. E. Hiltunen ky:n lisäksi moni muu aliurakoitsija oli Arvosen konkurssin vuoksi kriisissä. Tappiot ja töiden viivästyminen uhkasivat sitä kautta myös Pohjolaa. Se nosti loppu-urakan arvoa siten, että yhtiö pääsi uhkaa- vasta tilanteesta kuiville. Uusi toimistotalo otettiin käyttöön elokuussa 1969.
Lopullisesti yhtiön pelastivat ja nostivat kasvu-uralle Seutulan lentoaseman uuden terminaalin hyvin sujuneet asennustyöt. Helsingin lentoasema, kansan suussa Seutulan lentokenttä, oli otettu käyttöön vuonna 1952, jolloin säännöllinen reittiliikenne siirtyi sinne uudistu- valle lentokalustolle pieneksi käyneeltä Malmilta.
Seutulankaan vanha terminaali ei enää 1960-luvulla vastannut rajussa kasvussa olleen lentomatkailun tarpeita, joten sen tilalle päätettiin rakentaa uusi. 1960-luvun taitteesta 1970-luvun puoliväliin suomalaisten matkat Pohjoismaiden ulkopuolelle kaksikymmen- kertaistuivat. Elintaso oli noussut, eikä lentomatkailu ollut enää harvojen etuoikeus. Aurinkorannat alkoivat vetää suomalaisia, Kalevi Keihänen loi Keihäsmatkansa. Finnair aloitti DC-8-koneillaan lennot Yhdysvaltoihin. Ensimmäiset koneet saapuivat vuonna 1969 ja 1970 ja ne ristittiin Paavo Nurmeksi ja Jean Sibeliukseksi.
E. Hiltunen ky vastasi uuden terminaaliin sivulaitureiden kattoihin tulleiden Lock-profiilien asennuksista. Kyseiset asennukset




























































































   28   29   30   31   32