Page 18 - Sisäänrakennettu tarina - INLOOK 1967–2017
P. 18
18
talousongelmat ja Valmetin viriämässä olevat autovalmistussuunni- telmat kuitenkin estivät suunnitelman toteutumisen.
Yhteistyöviritelmiä oli muuallekin autoteollisuuteen. Yhtiö tuotti traktorin ja maastoauton hybridejä, ”traktoriajoneuvoiksi” kutsuttuja kulkuvälineitä, joiden soveltuvuutta muun muassa puolustusvoimat kävi katsastamassa.
Ajoneuvo kantoi nimeä Mekes 4000, kutsumanimenä oli Muuli. Muulin tuotanto jäi kuitenkaan kahteen prototyppiin ja kymmeneen ajoneuvoon.
Mekes yritti avata Yhdysvalloissa markkinoita muun muassa Effector-äänenvaimentimilleen. Erkki Hiltunen sanoo kuitenkin, että asia raukesi kun ilmeni, että laite oli liian kallis valmistaa siitä saata- vaan hyötyyn nähden.
Mekeksen alamäkeä vauhditti Kauppalehti, joka jo vuonna 1963 kriittisessä juttusarjassaan ruoti Mekeksen talouskuvioita. Yhtiön ympärillä ollut kohu teki lisälainojen vakuuksien antamisen valtiolle poliittisesti hankalaksi. Kun Osuuskassojen halu ja mahdollisuudet Mekeksen toiminnan rahoittamiseen hiipuivat, oli edessä konkurssi.
Vuonna 1967 yhtiö oli ajautunut tilanteeseen, jossa se joutui useaan otteeseen turvautumaan irtisanomisiin. Eino Kivivuori oli saanut väistyä jo vuonna 1964, häntä seurasi pääjohtajana merikap- teeni Heikki Holma. Aivan yhtiön loppuvaiheessa vt. pääjohtajana toimi yhtiön hallintojohtaja Kristian Kurtén. Kesäkuussa 1967 yhtiö lopetettiin. OKO joutui kantamaan suuret vastuut luottotappioina ja poistoina ja sen sisäinen pyykinpesu johti laajoihin henkilömuutoksiin. Mekeksen Parkanon konepajan toiminta kuitenkin jatkui pian Parkano Oy:n nimissä.
Erkki Hiltusen vetämä Rakennustarvikeosasto ei kuulunut Mekeksen suurimpiin, mutta oli sen sijaan yksi kannattavimmista. Osasto oli voitollinen koko yrityksen lyhyeksi jääneen historian ajan.