Page 114 - Sisäänrakennettu tarina - INLOOK 1967–2017
P. 114
”Kockums oli kuin matka- toimisto, kavereita tuli ja meni. Oli väkeä haudankaivajasta alkaen. Yksi kaveri oli ollut seurakunnalla töissä, mutta saanut lähteä, kun unohti aina liput salkoon.”
Harri Havukainen
Erkki Hiltunen kuvaili tunteneensa olonsa orvoksi, kun vastapuoli marssitti seitsemän tummapukuisen juristin armeijan välimieskäsittelyihin. Nuoruudessa opitulle ruotsinkielelle tuli käyttöä, sillä Erkki Hiltunen ja yritystä edustanut asianajaja saivat vääntää välimieskäsittelyissä lähes vuoden ennen kuin sopimukseen päästiin. Paloi aikaa, energiaa ja rahaa.
Wärtsilä Meriteollisuus syntyi Wärtsilän ja Valmetin telakoiden yhdistyessä vuoden 1987 alussa. Isompi koko- kaan ei auttanut riittävään kilpailukykyyn, vaan konkurssi oli auttamatta edessä pari vuotta myöhemmin.
Meriteollisuuden konkurssissa E. Hiltunen Oy:n eduksi kääntyi se, että sillä oli toimittamatta projektien loppuunsaattamisen kannalta keskeisiä metallipajan tuot- teita. Pitämällä kiinni näistä jatkon kannalta keskeisistä
114
Oy oli sittemmin laskuttanut. Hanke uhkasi kaatua syliin, jolloin Celebration-risteilijän sopimus purettiin. Toimenpide johti välimies- oikeuteen voimavaroiltaan massiivisen vastapuolen kanssa.
”Meillä oli jopa vaikeuksia löytää puolustusasianajajaa, kun kaavaillut lakimiehet olivat kaikki sidoksissa vastapuoleen”, Erkki Hiltunen muistelee.
osista yhtiö sai noin puolet saatavistaan. Loppujen lopuksi konkurssin aiheuttama häiriö jäi lyhytaikaiseksi Masa Yardsin jatkaessa Meri- teollisuuden toimintaa ja yhteistyötä E. Hiltunen Oy:n kanssa.
Carnival Cruise Lines oli varustamona myös kun E. Hiltunen Oy oli rakentamassa Masa Yardsin Helsingin telakalla kolmea loistoristei- lijää 1990-luvun alussa. Laivat kastettiin kantamaan nimiä Carnival Fantasy, Carnival Ecstasy ja Carnival Imagination. Ylenpalttista mukavuutta tarjonneet laivat olivat 261-metrisiä ja matkustajia ne ottivat reilut 2 000. Kaikkiaan Fantasy-luokan loistoristeilijöitä valmis-