Page 110 - Sisäänrakennettu tarina - INLOOK 1967–2017
P. 110

                                 110
Princess Cruises -varustamon tilaama Royal Princess valmistui vuonna 1985. Se oli 230-metrinen 1 260 matkustajan risteilyalus. Aluksen sisärakentaminen ajoittui samaan aikaan Forumin
tiukimpien, nopeutetulla aikataululla tehtyjen työvaiheiden kanssa ja rakentajat tekivät työtä päivisin laivalla ja iltaisin Forumin työmaalla.
”Telakka pani minut tiukoille, kun miehiä ei saatu lisää laivalle. Mutta siitäkin selvittiin”, laivan sisäkattotöitä johtanut Yrjö Puukko muistelee.
Yhtiö oli saanut solmittua mittavan sopimuksen johtavien ruotsalaisten rakennusteollisuusyritysten muodostaman konsortion kanssa. Sopimus koski kahden risteilyaluksen sisärakentamista Kockumsin telakalla Malmössä. Konsortion kunnianhimoisena tavoitteena oli uudistaa laivanrakennusalaa ja perustaa toiminta telakoiden ulkopuolella tapahtuvaan esirakentamiseen.
Laivat olivat 224-metriset ja 1 800-hyttipaikkaiset M/S Jubilee ja sen sisaralus M/S Celebration. Tilaajana oli maailman suurin risteily- laivavarustamo Carnival Cruise Lines.
Jubileen rakentaminen sattui aikaan, jolloin Suomessa elettiin lähes täystyöllisyyden aikaa. Yhtiö joutuikin haalimaan tiiviillä verkolla työntekijöitä Kainuun kirvesmiehiä myöten. Läheskään kaikille ei elämä Ruotsissa soveltunut, vaan maitojunalaisia oli paljon.
Yhtiössäkin riitti kiirettä, sillä samaan aikaan oli työn alla projekti omien toimitilojen rakentamisesta Sahaajankadulle Herttoniemeen.
Jo ensimmäisen laivan rakentamisen aikana kävi ilmi, että laiva-
projekti ei kulkenut onnellisten tähtien merkeissä. Hanke ruotsalaisen tyylin runsaine paperisotineen oli hallinnollisesti raskas, Suomessa toiminta oli suoraviivaisempaa. Rakennusteollisuusyhteenliittymälle risteilijähanke oli ensimmäinen, mikä säteili myös toteutukseen.
Telakan työnjohtoa oli liian vähän ja alihankkijat elivät kuin viidakossa. Töiden koordinoinnin puuttuessa töitä tehtiin väärässä
























































































   108   109   110   111   112