Page 108 - Sisäänrakennettu tarina - INLOOK 1967–2017
P. 108

                                 108
Laivanrakentaminen tuli mutkan kautta perintönä Mekekseltä, joka rakensi paitsi suuren määrän losseja myös Landskronan telakalla autolautta Fennian sisärakenteet.
Fennia laskettiin vesille vuonna 1966. Se oli 128 metrin mittai- sena tuohon aikaan Itämeren suurin matkustaja-alus, uuden viihderis- teilyajan airut. Mekeksen asentajat tekivät Fennian sisäkattoja eriväri- sistä Lock-pursoprofiileista.
Laivojen sisärakentamista hallitsi Mekeksen jälkeen Varmuus- rakenne. Yhtiö pääsi varsinaisesti kiinni liiketoimintaan vuoden 1973 jälkeen, kun Erkki Valtavirta ja samaan aikaan yhtiöön tulleet asentajat toivat alan kokemusta E. Hiltunen Oy:öön. Ensimmäisiä töitä oli
J.J. Sietaksen telakalla Hampurissa rakennettu autolautta M/S Aurella, jonka sisäkatot tehtiin osin Lock-järjestelmällä.
Suomalaisten telakoiden kulta-aikaa elettiin 1970–1980-luvuilla. Samaan aikaan telakka-alan kriisi hiipi Kaukoidän kilpailun seurauksena Eurooppaan. Alalla oli ylikapasiteettia, telakoita suljettiin ja hintakilpailu oli ankaraa valtioiden tukiessa telakoita työllisyys- syistä.
Suomessa telakka-alan tilannetta helpotti aikansa Neuvostoliiton kanssa käyty bilateraalinen kauppa, joka toi töitä suomalaisille laivan- rakentajille. Kun tuo kauppa ehtyi, telakkakriisi iski koko voimallaan myös Suomeen ja kohdistui välillisesti myös E. Hiltunen Oy:öön, joka oli saanut jalansijaa laivojen sisustajana.
Laivaprojektit olivat oma maailmansa, eivätkä kaikki rakentajat pitäneet laivoissa työskentelystä. Tilat olivat ahtaita, eri alojen miehiä sulloutui tavaroineen pieneen tilaan, tekniikkaa ja erikoisvalmisteisia osia oli enemmän. Työvaiheiden jaksotus oli minuuttityötä ja ahtailla työmailla oli suuri riski osien vaurioitumisesta.
Käyttöympäristö oli myös teknisesti vaativaa, sillä meri ja mootto- reiden tärinä aiheuttivat metallisissa kattorakenteissa resonanssiääniä.


























































































   106   107   108   109   110