Page 60 - Sisäänrakennettu tarina - INLOOK 1967–2017
P. 60

                                 Forumin rakentamisen loppuvaiheissa E. Hiltunen Oy päätyi yllättäen aivan tapahtumien keskiöön. Forumin rakentamisen ollessa kesken rakentamisaikataulua haluttiin kiirehtiä puolella vuodella. Koska sisäkattorakentaminen oli aivan prosessin loppuvaiheessa, oli yhtiön suostumus ja kyky selviytyä haasteesta ratkaisevassa asemassa. Työmaapäällikkö Matti Mäkinen sai kysymykseensä venymiskyvystä myönteisen vastauksen.
Syynä kiirehtimiseen oli se, että Forum haluttiin saada auki juhlistamaan 6.11. vietettävää Ruotsalaisuuden päivää. Siinä sivussa keskus ehtisi myös vuoden 1985 joulumyynnin tuottojen jakoon. Toki myös yhtiö sai korvauksen kiiretöistä.
”Nipistivät vuonna 1984–1985 aikataulua loppupäästä lyhyemmäksi. Piti saada marraskuun alkupäivinä työ kasaan. Eivät päässeet lakanat kotona rypistymään viimeisellä viikolla. Kiire oli, eikä ollut rahasta kiinni,” muistaa pitkän uran yhtiössä tehnyt Esko Hirvonen rakentamisen viime hetkien kiihkeyden.
Samaan aikaan Forumin kanssa rakennettiin Helsingin telakalla Royal Princess -risteilyalusta. Miehet puskivat päivät töitä telakalla, yöt Forumissa. Työtahti alkoi painaa. Uupuneet työntekijät yrittivät laivan uumenissa tauoilla otetuilla nokosilla paikata univajettaan.
Forum valmistui ajoissa, kuten risteilijäkin. Yhtiö sai korvauksen joustavuudestaan, mutta suurimman hyödyn korjasi kauppakeskus, joka aikaisti tuottojensa kertymistä puolella vuodella.
Myöhemmin Salon aluesäästöpankin laajennustyön vuonna 1988 yhteydessä E. Hiltunen Oy rakensi ensimmäisen vesijäähdytteisen
 60
”Me otimme porukkaa laivanrakennuksesta ja naisia konttorilta. Kaikki ketkä vain saatiin, haalittiin tekemään Forumia.”
Esko Hirvonen


























































































   58   59   60   61   62